Περί άνθρωπου και το να σκοτώνει έμβιους οργανισμούς.


Στο youtube είδα ένα ντοκιμαντέρ από το BBC με τον τίτλο ¨Jeremy Clarkson’s Inventions That Changed the World – (1 of 5) The Gun»:

Βλέποντας την τρομερή επίδραση που έχει στην ανθρώπινη ιστορία, εξέλιξη και κοινωνία το όπλο σε συνδυασμό με το επιφέρει όπως είναι γνωστόν το θάνατο με κάνει να απορώ γιατί ντε και καλά ένας σημαντικός τομέας την ανθρώπινης εξέλιξης να  βασίζεται, κατά ένα μεγάλο βαθμό, στο πως να προκαλέσεις τον θάνατο στον άλλον άνθρωπο και γενικότερα σε άλλους έμβιους οργανισμούς γενικότερα;

Γιατί αν το καλοσκεφτείτε, πράγματα όπως τα αντισηπτικά και τα αεροζόλ έχουν κάτι κοινό με το όπλο: (με πολύ γενίκευση) και τα 3 σκοτώνουν τους έμβιους οργανισμούς. Το ένα σκοτώνει μικροοργανισμούς, το άλλο έντομα και το τρίτο από Ελέφαντες και πτηνά μέχρι και ανθρώπους. Άρα είναι αξιοσημείωτο το πόσο το να σκοτώνεις έμβιους οργανισμούς έπαιξε και παίζει και θα παίζει σημαντικό ρόλο στην ανθρώπινη κοινωνία και ιστορία και γενικότερα στην ανθρώπινη εξέλιξη.

Πολλές φορές είναι αναγκαίο το να σκοτώνεις άλλους οργανισμούς πχ. ιοι, βακτήρια κλπ κλπ, γιατί βασίζεται η επιβίωση του ανθρώπινου γένους ή μιας ομάδας ανθρώπων σε αυτό. Πρέπει να σκοτώσουμε τους βλαβερούς μικροοργανισμούς προκειμένου να είμαστε υγιής, πρέπει να σκοτώσουμε πρόβατα, κατσίκια και γενικά ζώα, για να φάμε το κρέας τους ή ακόμη άλλες ομάδες ανθρώπων που εκείνη θέλουν να μας σκοτώσουν λχ. πόλεμος (αν και το τελευταίο σηκώνει μεγαλύτερη συζήτηση το πόσο ηθικό είναι).

Όμως θα θέσω το εξής ερώτημα: Πρέπει πάντα να σκοτώνουμε προκειμένου να επιβιώσουμε; Σαφώς όχι, πολλές φορές δεν είναι απαραίτητο να σκοτώσεις προκειμένου να επιβιώσεις, και πολλές φορές σαν ανθρώπινο γένος σκοτώνουμε όχι μόνο από θέμα επιβίωσης αλλά και για άλλους λόγους πχ:

  • Ψυχολογικούς: πχ. ένας τρελός πάει και σε σκοτώνει λόγο ψυχικής ασθένειας.
  • Κοινωνικούς: πχ. ανέλιξη σε  υψηλότερες κοινωνικές θέσεις.
  • Διασκέδασης: πχ. το κυνήγι της αλεπούς σε παλαιότερες εποχές. (αν και μερικές φορές  ο λόγος αυτός συνδυάζετε κυρίως με τον πρώτο λόγο)
  • Οικονομικούς: Πχ. το κυνήγι του ελέφαντα για το ελεφαντόδοντο, πόλεμοι μεταξύ συμμοριών ή και ακόμη ένοπλες ληστείες με θύματα.

Όμως τίθεται και ένα θέμα ηθικής, το να σκοτώνεις δεν σημαίνει ότι είναι πάντα το σωστό πράγμα. Και αυτό το σημείο είναι ένα μεγάλο κομμάτι που πρέπει να αναλωθούμε. Το να σκοτώνεις έμβιους οργανισμούς εν είναι πάντα το σωστό πράγμα. Και τίθεται ένα ερώτημα πως θα ξέρεις ότι οk σταμάτα να σκοτώνεις άλλο, εδώ δεν πρέπει να σκοτώνεις έμβιους οργανισμούς;

Αυτό είναι ένα ερώτημα που εξαρτάται άμεσα με την ηθική  και το πως εκάστοτε κοινωνία ορίζει το τι είναι ηθικό, και βέβαια με ένα μεγάλο φόβο του ανθρώπου: τον φόβο του θανάτου. Γιατί πολλές φορές, όπως είπα και πριν, ο άνθρωπος σκοτώνει προκειμένου να επιβιώσει. Η επιβίωση σημαίνει 2 πράγματα που ισχύει και στους περισσότερους έμβιους οργανισμούς:

  • Να καθυστερείς όσο είναι δυνατόν την στιγμή που θα πεθάνεις.
  • Να αναπαράγεσαι έτσι ώστε και αν πεθάνεις να μην ήσουν ο τελευταίος άνθρωπος που έχει μείνει στον πλανήτη γη. Εν ολίγοις και αν φύγεις από τον κόσμο, να υπάρχουν και άλλοι όμοιοι του είδους σου.

Βέβαια το να σκοτώνεις άλλους έμβιους οργανισμούς για επιβίωση έχει να κάνει με το πρώτο bullet, σκοτώνεις για να μην πεθάνεις.

Αλλά το μεγάλο ζήτημα ηθικής τίθεται στο αν πρέπει να σκοτώνεις άλλους ανθρώπους. Στις περισσότερες κοινωνίες θεωρείτε ανήθικο το να σκοτώνεις άλλον άνθρωπο. Παρόλα αυτά όμως γίνονται πολλές παραβιάσεις στον κανόνα αυτό πχ. πόλεμοι, δολοφονίες κλπ κλπ. Και κατά την προσωπική μου άποψη όσο λιγότερες παραβιάσεις στον κανόνα αυτό τόσο μια ποιο καλή κοινωνία θα έχουμε. Άρα ένας από τους στόχους την εξέλιξης  της ανθρώπινης κοινωνίας είναι κατά την άποψή μου το πως θα ελαχιστοποιήσουμε τις παραβιάσεις αυτές.

Ακόμη πολλές είναι οι τρόποι που μπορεί ένας άνθρωπος να  προκαλέσει σε έναν συνάνθρωπο του τον θάνατο και πολλές φορές άθελά του. Ορίστε και μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα:

  • Ο άνθρωπος να σχεδιάσει και να κατασκευάσει μηχανή – σύστημα και οτιδήποτε άλλο (πχ, κτήρια) παραλείποντας κάποιους μηχανισμούς – προδιαγραφές ασφαλείας.
  •  Αποσεξία πχ. μη προσεκτική οδήγηση οχημάτων.
  • Από μη παρατήρηση κάποιων λεπτομερειών πχ. ένας ιατρός να μην μπορεί να δει κάποιο σύμπτωμα ασθενείας και να οδηγηθεί σε λάθος διάγνωση και θεραπεία που θα προβεί θανατηφόρα στον ασθενή.
  • Να προκληθεί κάποιο ατύχημα.

Σε αυτόν τον τομέα περιπλέκονται τα πράγματα. Σε περίπτωση που προκαλείτε θάνατος μέσω αμέλειας τότε de facto είναι ανήθικο. Όταν σχεδιάζετε ένα σύστημα – μηχάνημα πρέπει να λαμβάνονται όλα τα μέτρα ασφαλείας και να γίνονται όλες οι απαραίτητες δοκιμές, εδώ πέρα πρέπει να είμαστε κάθετοι.

Άλλα πολλές φορές προκαλείτε θάνατος ακούσια μόνο μέσω αμέλειας. Υπάρχουν περιπτώσεις που δεν έχουμε επαρκείς γνώσεις για ένα ζήτημα ή προκύπτουν νέα δεδομένα ασφαλείας με την χρήση ενός αντικειμένου πχ. στα αεροπλάνα. Εκεί δεν μπορούμε να ρίξουμε σε κανέναν πέτρες ή να ρίξουμε ευθύνες. Μεν είναι θλιβερό που πεθαίνουν ανθρώποι αλλά προκύπτει και ένα θετικό στοιχείο ότι μπορεί να προκύπτουν νέα δεδομένα ασφαλείας έτσι να βελτιώνεται το αντικείμενο αυτό μειώνοντας την πιθανότητα επανάληψης της εν λόγο αιτίας που προκαλεί θάνατο.

Γενικά οι τρόποι που μπορεί να προκληθεί ένας θάνατος εκούσια είναι πάρα  πολλοί. Κατά την γνώμη μου αν μαζέψουμε όλους τους τρόπους που μπορούμε να προκαλέσουμε θάνατο και όλους τους τρόπους που μπορούμε να αποτρέψουμε έναν θάνατο βλέπουμε πως το να σκοτώνεις είναι σχετικά ποιο εύκολο από να το αποτρέπεις έναν θάνατο ενός ανθρώπου. Παρόλα αυτά είναι θεμιτό το να αποτρέπεται ένας θάνατος.

Τέλος, πολλές φορές ο άνθρωπος σκοτώνει και τον ίδιο του τον εαυτό, γνωστό και σαν αυτοκτονία. Και εδώ τίθεται ένα μεγάλο ζήτημα ηθικής. Κατά την προσωπική μου γνώμη όσο σκατά και να είναι η ζωή η αυτοκτονία είναι πράξη απελπισίας και αδυναμίας και η ανθρώπινη κοινωνία πρέπει να στηρίζει το άτομο αυτό. Πιστεύω πως το περιβάλλον του ανθρώπου είναι αυτό που οδηγεί το άτομο στο να σκοτωθεί από μόνος του. Έτσι πρέπει να πάρει και το περιβάλλον και τα άτομα που τον περιτριγυρίζουν κάποιο μεγάλο μέρος της ευθύνης. Για εμένα θεωρείτε έγκλημα όταν κάποια άτομα δημιουργούν καταστάσεις που οδηγούν έναν άτομο στην αυτοκτονία και πρέπει να δοιώκεται ποινικά και να έχει τις κυρώσεις του. Γιατί τι διαφορά έχει το να του βάζεις εσύ το όπλο στον κρόταφο  και να πατήσεις την σκανδάλη ή να οδηγείς εσύ το χέρι του  θύματος να βάλει ο ίδιος το πιστόλι στον κρόταφο και να πατήσει την σκανδάλη? Πρέπει η ίδια η κοινωνία με κάποιον τρόπο να στηρίζει τα άτομα αυτά.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s